פירוק תרכובות אורגניות נדיפות (VOC)

מה זה VOC?

תרכובות אורגניות נדיפות (VOC) הן כימיקלים אורגניים בעלי לחץ אדים גבוה בטמפרטורת החדר. לחץ האדים הגבוה שלהן נובע מנקודת רתיחה נמוכה, שגורם למספר גדול של מולקולות להתאדות או להמריא מהצורה הנוזלית או המוצקה של התרכובת ולהיכנס לאוויר המקיף. כך למשל, פורמאלדהיד אשר מתאדה מצבע, בעל נקודת רתיחה של 19ºC-. תרכובות אורגניות נדיפות נמצאות במספר עצום באזורים שונים. הן כוללות תרכובות כימיות טבעיות ותרכובות כימיות שנוצרו על ידי פעילות אנושית. תרכובות אורגניות נדיפות ממלאות תפקיד חשוב בתקשורת בין צמחים, ותקשורת בין צמחים לבעלי חיים. חלקן מסוכנות לבריאות האדם ועלולות לגרום לנזקים סביבתיים חמורים. על כן קיימת רגולציה על פי חוק שמגבילה את רמות הימצאות תרכובות אלו. תרכובות אורגניות נדיפות טיפוסיות שנחשבות כמזיקות אינן רעילות בפועל, אך בטווח הארוך עלולות להשפיע בפן הבריאותי. בשל העובדה שהסימפטומים מתפתחים בצורה איטית, קשה לבצע מחקר בנוגע לתרכובת אלו ולהשפעותיהן.

שימושים נפוצים ומקורות פליטה של חומרים אורגניים נדיפים

לחומרים אורגניים נדיפים יש שימושים רבים במוצרים שונים: דלקים, דבקים, צבעים, מוצרי קוסמטיקה (כמו בשמים ולק לציפורניים), ריחות מלאכותיים (כמו מוצרי ריח לרכב ומטהרי אוויר), ממסים בתעשייה, חומרי בניין, ריהוט ועוד.


הם נפלטים בתהליכי ייצור ממכונות תעשייתיות, כלי רכב וכלי הובלה, ברזל, פלדה ומתכות אחרות, מוצרים כימיים, מוצרי עץ, פלסטיק ונייר, מלט טיח וסיד, מוצרי קרמיקה וזכוכית, מוצרי עור, שמן ושומן, מוצרי נפט ופחם, טקסטיל, ציוד חשמלי ומכשירים חשמליים..

השפעות בריאותיות וסביבתיות של חומרים אורגניים נדיפים
  1. ההשפעות הבריאותיות תלויות בתרכובת הספציפית, ריכוזה ומשך החשיפה אליה.
  2. חשיפה נשימתית לתרכובות אורגניות נדיפות עלולה לגרום לגירוי בעיניים, באף ובגרון, לכאבי ראש, לאובדן קואורדינציה, לבחילה ולפגיעה בכבד, בכליות ובמערכת העצבים.
  3. חלק מהתרכובות בקבוצה חשודות או מוכרות כמסרטנות לבני האדם.
  4. תרכובות אורגניות נדיפות עשויות לגרום ליצירת אוזון טרופוספרי, מזהם רעיל, משילוב עם קרינת השמש.
  5. חלק מהתרכובות עלולות לפגוע קשות בבעלי החיים ובצמחים.
פתרון הידרוקסיל

מחקרים מבוקרים בדקו את ההשפעה של מערכות הידרוקסיל על הפחתת כמות ה- VOCs בחלל המטופל, והגיעו לתוצאות הפחתה של כ-59% בכמות הכללית של החומרים האורגניים הנדיפים (TVOC) באוויר, כבר בתוך 15 שעות עבודה! מערכות הידרוקסיל הוכיחו הפחתה משמעותית גם של חומרים נדיפים מזהמים אחרים באוויר החלל שנבדק:

  • פורמלהיד
  • אצטלדהיד
  • מימן גופרתי
  • אמוניה
  • מתאן
  • אתילן
  • ניקוטין
  • כימיכלים שנפלטים כתוצאה מנזקי שריפה
דילוג לתוכן